امين تارخ: اولين بار است که راوي اشعار مولانا هستم
تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۳۸۲۸۱۲
خبرگزاري آريا - موسيقي ما ـ «امين تارخ» بازيگر شناخته شده سينماي ايران در واپسين روزهاي ارديبهشت به يکي از استوديوهاي ضبط موسيقي تهران رفت تا آلبومي با آهنگسازي «علي پژوهشگر» و آواز «سالار عقيلي»، مخاطبانشان را ميهمان فضايي عاشقانه در قالب يک آلبوم موسيقي با گزيدهي اشعاري از مولانا کنند؛ شاعري که اين روزها اشعارش بيشتر از هر زمان ديگري مورد توجه هنرمندان موسيقي ايران قرار گرفته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«علي پژوهشگر» که هماکنون تمام تمرکز خود را بر روي توليد اين اثر گذاشته، درباره روند توليد اين آلبوم به خبرنگار «موسيقي ما» ميگويد: «مجموعهاي که هماکنون در حال کار روي آن هستيم، مجموعه داستان يک عشق به روايت مولانا است که ما در نهايت نام اين مجموعه را «صورتگر» گذاشتهايم. اين اثر قرار است، قصهاي عاشقانه را از اشعار مولانا برايمان تعريف کند و دستمان را ميگيرد تا قدم به قدم ما را از عشق خاکي به عشق افلاکي برساند. جناب امين تارخ هم افتخار دادهاند و در راستاي توليد اين اثر کنار ما هستند، در واقع يک راوي در نقش مولانا محسوب ميشوند که شما دکلمههايشان را در اين کار خواهيد شنيد. بخش تصانيف و آواز هم به طور کامل بر عهده سالار عقيلي است.»
چه خوشمان بيايد چه نه؛ موسيقي ايران تحت تاثير کلام است و بسياري بر اين اعتقادند که تفاوتي ميان الحان، آهنگها و اشعار وجود ندارد؛ در اين ميان بسياري از اين اشعار مولانا چنان آميختگياي با موسيقي دارند که ميتوانند نواهاي کنار آن را به اوج و تعالي برسانند. به قول «حسن بلخاري» هيچ قوم و قبيله و تمدني مثل ما موسيقي را در جان عرفان تعبيه نکردند و سماع نيافريدند. هيچ شخصي همچون مولانا موسيقي را در کلام به اوج نرساند و ما را چنگي در دست خدا ندانست. «علي پژوهشگر» که دو بخش آواز و روايت را براي آلبوم «صورتگر» در نظر گرفته، درباره جزييات بخش آوازي اين اثر هم توضيح ميدهد: «تمام اشعاري که براي اين کار انتخاب شدهاند، در واقع همهشان در راستاي تکامل يک قصه هستند که بخشي از آن توسط راوي شنيده ميشود و در تداوم همان بخش آواز سالار عقيلي از راه ميرسد و در خدمت قصه در مي آيد. در واقع مخاطب قدم به قدم با روايت امين تارخ و آواز سالار عقيلي پيش ميرود تا در جريان قصه قرار گيرد و از نقطهاي به سمت نقطهاي ديگر حرکت کند. تصانيفي که شما در کار ميشنويد هم مثل موسيقي فيلم، بخشي از داستان را بيان ميکنند.»
علي پژوهشگر که يکي از شاگردان ارشد زندهياد منصور نريمان (پدر عود ايران) محسوب ميشود، در پاسخ به اين پرسش که آيا در اين اثر تکيه خاصي بر ساز عود داشته است يا نه؟ ميگويد: «ببينيد، من آهنگسازي هستم که نوازنده سازعود هم هست و طبعاً نقش ساز عود در ذهن من پررنگ است؛ اما نوع موسيقي ما در اين اثر همان موسيقي تلفيقي است. البته از موسيقي فلامنکو و موسيقي ايراني هم در اين اثر بهره گرفتهايم. همانطور که خودتان ميدانيد، موسيقي فلامنکو و موسيقي ايراني ريشههاي مشترکي با يکديگر دارند که بارها در اين باره صحبت شده است. تکيه من در آلبوم «صورتگر» بر روي مقوله تلفيق است.»
او همچنين درباره سازبندي آلبوم «صورتگر» صحبت ميکند و در اين اثر نقش سازهاي کوبهاي را پررنگتر و متفاوت ميداند و در اين باره توضيح ميدهد: «نقش سازهاي کوبهاي در آلبوم «صورتگر» بسيار متفاوت است. ما از ساز طبلا که مخاطب را به سمت و سوي فضاي موسيقي هندي هدايت ميکند در اين اثر استفاده کردهايم تا ساز دف که يک ساز کوبهاي با ريشه موسيقي ايراني است. به زعم بنده بخش کوبهاي کار خيلي وسيع است. البته همايون نصيري و درشن آنند و ... را هم در اين بخش کنار خود داريم که در زمينه کوبهاي بسيار هنرنمايي کردهاند. ميتوانم، بگويم اين آلبوم، کار متفاوتي است و قطعا وقتي منتشر شود، مخاطبان حرف بنده را تاييد خواهند کرد. به هرحال مولانا ديگر فقط به سرزمين خاصي محدود نميشود؛ مولانا براي همه دنيا است.»
اين هنرمند که سالار عقيلي را براي بخش آواز اين اثر انتخاب کرده، درباره دليل اين انتخاب و در پاسخ به اين پرسش که آيا قطعات صرفاً براي رنگ صداي سالار عقيلي نوشته شده يا اينکه صرفاً به خاطر شهرت اين هنرمند از او براي همکاري دعوت شده، اظهار کرد: «دوستياي که ساليان سال با سالار عقيلي داشتم و اينکه به هر حال ما با هم همدورهاي بوديم، باعث شده با هم رابطه دوستانه و نزديکي داشته باشيم. زماني هم که در حال نوشتن اين اثر بودم، به صدا و وسعت صوتي ايشان فکر کردم اما اين نکته را بگويم که شما در اين مجموعه صداي جديدي را از سالار عقيلي ميشنويد. منظورم بخشهايي از صداي سالار است که تابحال روي آن تاکيد نشده اما اينبار بر روي آن تاکيد کردهايم. از طرفي دلم ميخواست آدمهاي بيشتري با قصه عشق مولانا آشنا شوند و بنابرين حضور دو ستاره يعني امين تارخ و سالار عقيلي در اين کار موثر است. اين طور نبوده که به اين موضوع فکر نکنم اما براي بيشتر شنيده شدن کار به اين موضوع هم توجه داشتهام.»
او که خودش به تنهايي انتخاب اشعار آلبوم «صورتگر» را برعهده داشته، درباره چگونگي انتخاب و چينش اشعار هم گفت: «زمان زيادي براي انتخاب اشعار اين آلبوم گذاشتم و بايد بگويم سالها با اشعار مولانا عاشقي کردم تا اين ابيات را جدا کردم و کار را درآوردم. اين طور نيست که از اشعار مشخصي استفاده کرده باشم، بلکه در بخشهايي ابيات را به صورت تک تک جدا کردم و چينش دوباره داشتم. خوشبختانه روند توليد کار تمام شده و ميکس هم شده و هماکنون در حال ضبط صداي آقاي تارخ هستيم که مرحله پاياني است.»
علي پژوهشگر اما درباره انتشار اين کار تاريخ دقيقي را مشخص نميکند و معتقد است: «ما همه کارهاي اين آلبوم را انجام داديم اما اثر هنوز به شرکت خاصي واگذار نشده و تاريخ انتشارش به طور دقيق مشخص نيست اما قطعاً آلبوم «صورتگر» طي ماههاي آينده روانه بازار خواهد شد.»
«امين تارخ» بازيگر شناخته شدهاي است و کارنامهي پر و پيماني در عرصهي سينما، تئاتر و تلويزيون دارد؛ او به عنوان بازيگر در فيلم «دلشدگان» که يکي از مهمترين فيلمهاي درباره موسيقي به کارگرداني زندهياد «علي حاتمي» است، حضور داشته است. او درباره موسيقي نظر جالبي دارد: «به عنوان يک ايراني اين نوع موسيقي را دوست دارم. البته صميمانه و صادقانه بگويم آن بخش از موسيقي سنتي ايراني که به شدت غمگنانه است و همين غمگنانه بودن باعث ميشود که آنچنان نتواند با نسل جوان ارتباط برقرار کند باعث تأثر و تأسفم ميشود. اما موقعي که به علتهايش فکر ميکنم به هنرمند حق ميدهم که چنين موسيقياي را خلق ميکند. موسيقي ايراني ذاتاً به شکلي است که در همه شرايط و موقعيتها براي گوش کردن مناسب نيست. اين انگ هميشه به موسيقي ايراني زده ميشود اما شما يک موسيقي به من نشان بده که در همه حالات و شرايط قابل گوش کردن باشد من فکر ميکنم اين خاصيت همه موسيقيهاي در همه فرهنگها است. شما ممکن است يک زماني حوصله گوش دادن به يک موسيقي پاپ را نداشته باشيد يا آمادگي شنيدن يک موسيقي کلاسيک را نداشته باشيد حتي اگر باخ و بتهون باشد. معنياش اين نيست که اين موسيقيها خوب نيستند. من فکر ميکنم که موسيقي به قدري ميتواند در فرهنگها و جغرافياهاي مختلف، متنوع باشد که هر کدام ميتوانند حرفهاي زيادي براي گفتن داشته باشند و در مقاطعي در زندگي شما هم تأثير مثبت بگذارند. گاهي اوقات ميرنجم وقتي ميبينيم از جانب برخي جوانها به مختصات فرهنگيمان بيتوجهي ميشود.»
او درباره حضورش در اين پروژه موسيقايي هم ميگويد: «اولين بار است که اشعار مولانا را خوانش ميکنم و در يک آلبوم موسيقي راوي مولانا هستم؛ البته چندي پيش يک کتاب صوتي را که درباره «يونگ» بود، بازخواني کردم اما اين کار برايم يک تجربه نو محسوب ميشود.»
منبع: خبرگزاری آریا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۸۲۸۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اهدای تندیس عباس خاکی به ۱۰ روحانی در قم
در مراسمی که ۲۰۰ راوی کاروانهای راهیان نور حضور داشتند، از ۱۰ راوی و فعال تبلیغی روحانی با اهدای تندیس عبای خاکی قدردانی شد.
این راویان در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و معرفی سبک و سیره شهدا به مناطق عملیاتی جنوب و شمال غرب کشور اعزام شدند و روایتگری و اجرای برنامههای فرهنگی را در بازدید کاروانهای دانش آموزی و دانشجویی از یادمانهای دوران دفاع مقدس برعهده داشتند.
باشگاه خبرنگاران جوان قم قم